PTSD - både en vän & en fiende

Just nu skriver jag en uppsats om PTSD. Det är speciellt intressant med tanke på att jag själv lidit av komplex PTSD i många års tid, det är en diagnos som är fruktansvärt jävlig att leva med till och från. PTSD - (efter engelskans) Posttraumatic Stress Disorder drabbar en människa vars verklighet fullständigt skakats om p.g.a. ett eller flera sorters trauma så som våldtäkt, rån, misshandel (psykisk liksom fysisk), bilolycka eller diverse. Den drabbade har utsatts för en/flera situationer där stark rädsla, ångest, maktlöshet infunnit sig och/eller starkt kränkande handlingar/situationer utförts mot den egna personen och på så sätt kränkt den egna integriteten. Man skulle enkelt och krasst kunna säga att en person drabbad av komplex PTSD/ "Single trauma " PTSD ständigt är beredd på att försvara sitt eget/andras liv. Ljud/rörelser/lukter allt som kan påminna om den hotfulla/livshotande situation som en gång var aktuell gör att personen som är drabbad av PTSD "slungas tillbaka" till det faktiska skeendet, många beskriver det (liksom jag) som att vara tillbaka i dåtid. Det är vanligt med starka flashbacks, ångest, sömnstörningar, panikattacker m.m. och dessa starka flashbacks kan komma som röster från "då", scener som spelas upp likt en film i huvudet av det som hänt m.m.
 
Det är anmärkningsvärt att det förr kallades - hysteri - då det mest sunda och rimliga som kan komma ur en omänsklig/övermänsklig situation är just denna reaktion - PTSD - För livets skull, skulle jag vilja säga.
Komplex PTSD drabbar den som varit utsatt för ett långvarigt trauma eller drabbats av ett svårt trauma under en sårbar period i mognadsfasen (oftast före 8års ålder) till skillnad från "enkel" PTSD som utlöses av en enskild händelse/situation.
 
Nu ska jag käka sen ska jag börja "stappla" upp mina olika delar av uppsatsen i någon timma & efter det slut för idag - tack för idag!
 
Tjingelong långkalsong!
//PTSD-hönan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0